Ray–Ban – historia najpopularniejszej marki okularów

Ray-Ban Logo

Istnieją marki, gdzie samo wypowiedzenie ich nazwy wywołuje efekt „wow”. Podobnie jest w świecie okularów, również tutaj możemy się spotkać z markami niezwykle popularnymi i szanowanymi wśród posiadaczy okularów. Niewątpliwe Ray-Ban jest jedną z tych, które wywołują zachwyt i podziw. Nic więc dziwnego, że duża część osób noszących okulary, decyduje się na odrobinę luksusu i wybiera Ray-Bany – Lamborghini wśród okularów.

Początki słynnych okularów

Ray-Ban to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i innowacyjnych marek okularów na świecie. Powstała w 1937 roku, a do roku 1999 produkowała ją jedna firma – Bausch & Lomb. Po 1999 roku została ona przejęta przez firmę z Włoch – Luxottica Group. Marka powstała w okresie, kiedy loty samolotem zaczęły się rozwijać coraz bardziej. Maszyny wznosiły się wyżej, niż do tej pory, a piloci zaczęli cierpieć na zawroty głowy oraz nudności powodowane oślepiającym słońcem w takcie pokonywania dłuższych dystansów. Właśnie wtedy, w 1929 roku generał Mac Cready zwrócił się do firmy Bausch & Lomb z prośbą o stworzenie okularów na potrzeby sił powietrznych Stanów Zjednoczonych. Firma podjęła wyzwanie i stworzyła okulary, które zapewniały nie tylko wyraźny obraz, ale również chroniły przed promieniami słonecznymi. Okulary posiadające zielone soczewki Anti Glare wraz z charakterystycznym kształtem, oprawki nazwano Aviator. Pierwszy raz na rynku publicznym Aviatory pojawiły się w 1936 roku. Sama firma stwierdziła jednak, że nazwa Anti Glare jest zbyt ogólna, dlatego też rok później zdecydowano się zarejestrować nową nazwę - Ray-Ban. W ten sposób od ponad 80 lat nazwa Ray-Ban jest też znakiem towarowym. Dlaczego nazwano je Ray-Ban? Z bardzo prostego względu, w języku angielskim słowo „ray” oznacza promienie, natomiast „ban” blokowanie.

Coraz większa popularność marki

Okulary marki Ray-Ban zaczęły zyskiwać na popularności. Już w 1938 roku zaprojektowano i wyprodukowano nowy model Shooters. Posiadały one jasnożółte szkła, które poprawiały widoczność we mgle i podczas wczesnych poranków. Okulary wykorzystywano głównie na polowaniach lub podczas wędkowania. Kolejnym bardzo popularnym modelem, wypuszczonym w roku wayfarer1952 były Ray-Ban Wayfarer. Okulary miały bardzo prostą konstrukcję i zapewniły marce ogromną popularność dzięki ich udziałowi w Hollywood. Okulary Ray-Ban pojawiły się na dużym ekranie w takich filmach jak „Śniadanie u Tiffaniego”, „Blues Brothers” czy też w „Top Gun”. Prawdopodobnie wówczas konsumenci zaczęli postrzegać Ray-Bany nie tylko jako praktyczny produkt, ale również jako bardzo modny dodatek. W latach 70tych sektor okularów został podzielony na okulary modne oraz sportowe, właśnie wtedy Ray-Ban wprowadził na rynek kolejne modele. Na rynku pojawiły się między innymi okulary przeznaczone do wspinaczki – posiadały one lustrzaną powłokę soczewek oraz boczne osłony. Zapewniało to nie tylko osłonę przed odbijanymi promieniami słońca od śniegu, ale również chroniły oczy przed podmuchami bocznego wiatru. Również wtedy firma Bausch & Lomb zaczęła produkować okulary korekcyjne w kształcie Aviatorów oraz Wayfarer – dzięki temu zyskiwały one ogromną popularność. Również w tym okresie zaczął być modny czarny kolor. Do jego produkcji używano specjalnego chromu, stąd też nazwa tego produktu – Black Chrome.

Warto też podkreślić, że od początku 2004 roku Ray-Ban, rozpoczął współpracę z Formułą 1 jako partner Lucky Strike BAR Honda. W 2007 roku Ray-Ban zapoczątkował ogólnoświatową kampanii – NEVER HIDE. Głównym celem kampanii było odświeżenie marki oraz jej uatrakcyjnienie, a skierowana ona była zwłaszcza ku młodym ludziom. Kampania pokazywała sedno marki Ray-Ban, czyli bycie w centrum uwagi, a nie ukrywanie się. Dodatkowo firmie udało się znaleźć osobę, która zgodziła się na wytatuowanie sobie na twarzy modelu okularów Wayfarer. Było to bardzo szokujące, jednak wywołało zamierzony cel. Kampania NEVER HIDE poszła nawet o krok dalej. Doklejano do reklam w miastach, papierowe okulary z napisem NEVER HIDE. Obecnie możemy zauważyć, że Ray-Bay to nie tylko okulary przeciwsłoneczne. Firma oferuje także oprawki do okularów korekcyjnych oraz wiele różnych dodatków do okularów jak np. same pokrowce.

Sukces na skalę światową

Co przyczyniło się do tak ogromnej popularności Ray-Ban na całym świecie? Aktualnie okulary produkowane są przez włoską firmę Luxottica Group i łączą w sobie nie tylko prostotę, ale również ekstrawagancję oraz elegancję. W promocji marki niewątpliwie ogromny wpływ miał rynek filmowy. Wiele sławnych osób również przyczyniło się do promocji – między innymi Bob Dylan, Marilyn Monroe, Andy Warhole, John F. Kennedy, Madonna, Michael Jackson, Brad Pitt oraz wiele innych sławnych osób. Niewątpliwe Ray-Ban przekroczyły granicę czasową i pozostaną niezmiennie modne oraz pożądane.

Ray-Ban AVIATOR 
RB3025 L0205

Ray-Ban RB8313 Carbon Fibre 003 40 rozmiar 61

Ray-Ban WAYFARER
RB2132 901L

Ray-Ban NEW WAYFARER RB2132 901L rozmiar 55

Ray-Ban Carbon Fibre
RB8313 004/N5

Ray-Ban RB8313 Carbon Fibre 003 40 rozmiar 61